Elokuvan tuottaja Erkko Lyytinen ehätti valittelemaan kuinka tuotantotiimin turvatasoa piti nostaa uhkailujen takia. Syyttävä sormi osoitti "hommaforumeille".
"- En ymmärrä tätä hommafoorumien reaktiota, vihareaktiota. Tässä pitää nostaa [tuotantotiimin] turvallisuustasoa yllättäen. Eihän se voi mennä niin, että ihmisten turvallisuutta aletaan uhkailla, jos he tekevät elokuvaa, Lyytinen sanoi." (Iltasanomat)Mitään vihareaktiota ei hommaforumeilta tai nähtävästi muualtakaan saatu kalastettua.
"Lyytinen nostaa lausunnossaan esiin maahanmuuttokriittisen Hommafoorumi-keskustelupalstan. Kyseisen foorumin keskustelu on kuitenkin Marski-uutisoinnin kohdalla ollut varsin monivivahteista ja pohdiskeleva. Ainakaan tätä kirjoitettaessa keskiviikkona iltapäivällä Hommafoorumin aihetta koskevasta ketjusta ei löydy yhtään uhkausta.
Hommafoorumissa uutiselle lähinnä hymähdellään. Sitä analysoidaan myös tietoisena provokaationa." (Aamulehti)Tästä huolimatta kaupunginvaltuutettu Emma Kari kirjoittaa City-lehden blogissaan, että samat ihmiset jotka vuonna 2005 tuomitsivat muslimeiden reaktiot Muhammad-sarjakuviin, pitäisivät nyt uutta Mannerheimin-elokuvaa Marsalkan häpäisynä.
"Suomessa ollaan raivoissaan ja elokuvantekijöille on esitetty uhkauksia. Ilta-Lehden äänestykseen osallistuneista 87 prosenttia ei hyväksy tummaihoista näyttelijää Mannerheimin rooliin. Samat tahot, jotka tuomitsivat muslimimaailman reaktiota Muhammad-sarjakuviin, kouhkaavat nyt marsalkan häpäisemisestä."Hänestä maailmanlaajuiset mellakat profeetta Muhammadia esittäneistä sarjakuvista ja Mannerheimelokuvan vihareaktiot ovat keskenään vertailukelpoisia tapahtumia. Tuotantotiimiin kohdistuneita uhkauksia Emma ei mitenkään yksilöi, mikä on ongelmallista hänen argumentilleen tapahtumien vertailukelpoisuudesta. Se on myös arveluttavaa siksi, että Lyytisen viittaus Hommaforumiin uhkausten lähteenä ei pitänytkään paikkaansa.
Jos taiteilijalla on oikeus tehdä taidetta haluamallaan tavalla itseään kiinnostavista aiheista, on myös yleisöllä oltava oikeus olla teoksesta mitä mieltä tahansa. Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin Mannerheim-elokuvan nostattama möly on ollut aivan toista luokkaa kuin Jyllands-Postenin pilakuvakahinat. Sen sijaan kulttuurieliitin reaktio molempien Mannerheim-performanssien kohtaamaan kritiikkiin on ollut hämmästyttävän samankaltaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti